Psoas Stress Release

Slow down, tune in, let go, wake up your yin power

Diep in je lichaam ligt de psoas. Dit is de spiergroep die de verbinding vormt tussen je boven- en onderlichaam. De psoas spier loopt van de binnenkant van je bovenbenen, door je bekken langs je onderrug. Daar hecht de spier zich aan het middenrif. De psoas is gekoppeld aan de autonome reactie van je lichaam op stress en wordt ook wel de ‘spier van de ziel’ genoemd. Hieronder wordt alles verteld over de verbinding tussen je emoties en de psoas spier en hoe klachten aan de psoas ontstaan.

Vooral in yogalessen en soms ook bij lichaamswerk wordt de psoas ook wel ‘de spier van de ziel’ genoemd. Omdat de mate van spanning in de psoas en klachten in het gebied van het bekken en de onderrug veel kunnen zeggen over hoe het met iemand gaat, is wellicht de link gemaakt naar de ziel. Het gehele lichaam laat eigenlijk zien wat er in onze ziel omgaat. Het vertelt een verhaal over onze levenservaringen tot nu toe en hoe we in het leven staan. Vaak eerlijker dan ons gedrag of wat we bewust met anderen delen. Sommige delen van ons lichaam, zoals de psoas spier, communiceren dat echter duidelijker dan andere delen. Het is misschien accurater om de psoas de spier van het gevoel te noemen, aangezien hij reageert op onze emotionele en daarmee onze neurologische staat.

Wat heeft deze spier met emoties te maken?

Naast dat we onze spieren bewust kunnen aan- en ontspannen, reageren onze spieren ook op signalen van het autonome zenuwstelsel. De naam van dit zenuwstelsel zegt het al: het stuurt zichzelf aan; wij hebben hier met ons bewustzijn maar een beperkte invloed op. Het autonome zenuwstelsel reageert met name op prikkels die ons vertellen of we veilig zijn of in gevaar verkeren en is dan ook sterk gerelateerd aan onze emoties. Wat we rationeel als gevaarlijk beschouwen of feitelijk gevaarlijk is, hoeft niet overeen te komen met wat ons een gevoel van onveiligheid geeft. Ons gevoel is zeer subjectief gekleurd door onze eerdere ervaringen.

Chronische stress

Hoewel we allemaal soms ergens flink van schrikken of misschien zelfs wel eens echt zijn aangevallen, is dat niet het soort stress waar de meeste mensen dagelijks mee te maken krijgen. Het is de stress die we ervaren door werkdruk, relatieproblemen, maar ook onverwerkt trauma en negatieve emoties, die veelal psoas klachten veroorzaakt. Deze chronische, laaggradige stress activeert ook het autonome zenuwstelsel en zorgt voor een chronische staat van paraatheid in het lichaam. De psoas is dan dus continue alert. Dit zorgt voor een opbouwende spanning in de spier. Deze spanning komt vaak niet tot ontlading omdat de uiteindelijke actie waarvoor de spier alert is nooit plaatsvindt. Dit gebrek aan ontlading versterkt de vicieuze cirkel van chronische stress en lichamelijk ongemak.

Hoe voel je je als deze spier gespannen is, en wanneer hij ontspannen is?

Een gespannen psoas kan verschillende klachten geven. Pijn in de liezen is veel voorkomende klacht, wat door veel zitten vaak erger wordt omdat dit de psoas langdurig in een korte en gespannen staat houdt. Omdat de psoas zich langs de onderrug beweegt en zich aan het middenrif hecht, geeft spanning in de psoas vaak onderrug klachten. De verbinding met het middenrif zorgt ervoor dat de psoas ook invloed heeft op de ademhaling en omgekeerd. Hoog in de borst ademen en spanning in het middenrif gaan dan ook vaak samen met spanning in de psoas. Daarnaast kan chronische spanning in de psoas zorgen voor klachten rondom het bekken en de heupen. Dit zijn complexe structuren waar veel gewrichten, pezen en spieren samenkomen. Een onbalans in een sterke spier zoals de psoas, beïnvloedt het hele gebied en de balans tussen deze verschillende structuren.

Hoe kun je goed voor je psoas zorgen?

Ont-stress met psoas reset oefeningen ….
Door dagelijkse stress en moeilijke of pijnlijke ervaringen, raakt het lichaam verkrampt. Kramp betekent dat het lichaam niet meer soepel kan bewegen en dat de energie niet goed kan stromen. De schouders zijn een favoriete plek om spanning vast te zetten, maar ook het middenrif, de onderrug, het bekkengebied en de buik.

Out of the box, into the body….

Het herstel van spanning van deze ervaringen begint ook in het lichaam. Aangezien het lichaam een nauwkeurig geschiedenisboek is van onze ervaringen is het essentieel dat we het lichaam in het herstelproces betrekken.
Zitten is het nieuwe roken…..
De media staan er vol mee: zitten is ongezond. Zittende gewoontes bepalen de lengte van je spieren, en met name de psoas-spieren. Misschien heb je al een sta-bureau, maar vergeet de jaren niet die je zat. In de kinderstoel, op school, tijdens studie, maaltijden nuttigen, in de auto. De toestand van je lichaam hangt af van hoe je het tot nu toe in je leven hebt gebruikt. Het is altijd in de beste conditie gezien de omstandigheden….
Diep zinken in je kern, landen in je lichaam, staan op eigen benen… Dat alles in een super inspirerende workshop voor beginners en gevorderden. Zeer diepe ontspanning gegarandeerd! Leer je psoas kennen en resetten, dan voel je je als herboren! Wie wil dat nou niet?

Op zondag 25 februari geeft Brigitta de Roo deze Psoas Stress Release in Oard, Boshoven 29 in Alphen. Ze heeft vele jaren ervaring op het gebied van dans, yoga, pilates en lichaamsgerichte coaching.

Een doorleefd programma van een vrouw die, geboeid door een spier in het buik- en bekkengebied, op onderzoek is gegaan. Het is haar missie en de onze om dat wat je zelf aan den lijve hebt ondervonden te delen met jou. Wie weet is een nieuwsgierigheid naar je eigen PSOAS in jou wakker gekust en mogen we je ontmoeten tijdens onze workshop.

Datum: zondag 25 februari 2024
Tijd: 10.30 – 16.30 uur
Kosten: € 111,- incl. heerlijke home made soep tijdens de zelf meegebrachte lunch, thee en versnaperingen.
Opgeven voor deze workshop per mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Na je aanmelding ontvang je een bevestiging per mail met overige informatie.